Antonia Vai - Lovers and Prophets


Antonia Vai är den skönsjungande 24 åringen från Stockholm helt rykande färsk med sitt debutalbum Lovers and Prophets som tätts följs av album nummer två Dirt From When the World Was Flat. Men hennes sound är moget och tydligt inspirerat av jazz, folk och soul. Man skulle nästan kunna tro att hon har släppt flera fullängdare tidigare. Antonia Vai har hittat ett eget sound där hon utnyttjar det goda ifrån olika genrer för att forma sitt egna ljudlandskap. När jag lyssnar igenom första skivan Lovers and Prophets slår det mig att jag kan genom de olika låtarna höra referenser från såväl R.E.M som Melody Gardot. Sångmässigt så skulle jag placera henne någonstans emellan Amy Winehouse och Nelly Furtado men det enklaste skulle vara att bara säga Antonia Vai. Lovers and Prophets är ett album som tydligt präglats av drömmar och sagoberättande och det finns både något samtida och medeltida över ljudbilden på vissa av låtarna. I kontrast till detta släpper hon även Dirt From When the World Was Flat ett album som inte lika tydligt är präglat av sagoberättandet och som kanske är mer naket musikaliskt sätt, detta gör att albumen kompletterar varandra. På det sistnämnda tycker jag mig känna en mer visaktig och folklig ton än Lovers and Prophets och en smakförstärkare på detta album är låten Pyromani (Lek inte med elden) den enda låten på svenska från dessa album. Detta är en artist som absolut har potential att nå ut till en bredare publik delvis pågrund av sin lek mellan de olika genrerna och vilja att exprimentera men också pågrund av sin personliga framtoning genom musiken.  

Extra intressanta spår

Lovers and Prophets (2012)

Moth to the Flame
Rainy June
Snow White

Dirt From When the World Was Flat (2012)

Pyromani (Lek inte med elden)
43 Seconds to Hiroshima
Dolinsko


Spotify:
http://open.spotify.com/artist/5847veqMua8u2rRExUaTX6
 
Officiell hemsida:
http://www.antoniavai.com/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0